Trötthet del 1.
Hur kan en trött person bli pigg igen?
 Det är så många mäniskor som går runt och inte mår riktigt bra, oklar trötthet och kraftlöshet som håller personen tillbaka i livet. Jag har haft min beskärda del av odiagnostiserad trötthet och det önskar jag ingen. Trötthet kan bero på många olika saker så jag tänkte dela med mig av några saker jag snappat upp genom åren.
 
Vanliga orsaker till trötthet:
 
Sömnbrist
sex timmar sömn per natt är för lite, att vara van vid sex timmar per natt betyder inte att det är bra för hälsan. Sömn är inget vi kan vänja oss av med. Som vi lärt oss i skolan så är omkring 8 timmar sömn optimalt och för folk som tränar hårt addera 1 timmer per hårt träningspass.
 
Näringsbrister
Många männsikor äter näringsfattig mat och det innebär inte bara så kallad skräpmat utan mycket av den mat vi äter innehåller inte tillräckligt med näringsämnen. Näringsfattiga jordar ger näringsfattiga grönsaker att bara leva i Sverige ger i regel D-vitaminbrist. Det finns många orsaker och många symptom på näringsbrist, men får inte kroppen de viktiga ämnen som behövs för att den ska fungera så är det inte konstigt att personen känner sig trött. De saknas ju något.
 
Stress och avsaknad av återhämtning
Stress har jag pratat om många gånger, stress påverkar hjärnan och kan orsaka bestående skador. På samma vis är det bevisat att mindfulness påverkar hjärnan på ett positivt vis och ger bevisad fysisk effekt i kroppen. Vi behöver stressa ner mellan varven för att må bra i det långa loppet och vissa av oss behöver lära sig vara i nuet och slappna av.  
 
Hormonell obalans
Jag vill inte ens prata om p-piller och vilket elende det är. Men hormoner har stor påverkan på oss, och brist av ett hormon ger överskott av ett annat vilket leder till problem. Syntetiska hormoner ställer också till det i kroppen så akta er för det om möjligt. Förklimakteriet kan börja redan i 45-årsåldern så tjejer håll koll och det finns hjälp att få. 
 
Underliggande sjukdom 
Det finns många sjukdommar som kan orsaka trötthet och många letar diagnoser för att hitta en lösning. Till er vill jag bara höja ett vaningens finger, bara för att läkaren ger en diagnos betyder inte det att dina problem kommer vara över. Jag fick levaxin för mina sköljkörtelbesvär och efter det har ingen brytt sig. Jag har bara mig själv att tacka för att jag mår såhär bra och det är inte tack vara en diagnos och ett recept från läkare. Med det sagt kan det absolut finnas en diagnos som är osaken till just ditt mående så fortsätt googla och tvinga läkare att utreda er ordentligt.
 
Kombination av alla ovan, ibland är det inte en sak som är hela orsaken till att en person inte mår bra. Olika saker kan vara delar i ett helt pussel.
Jag har pusslat som bara den men idag mår jag bra vilket jag hoppas äver kan ge hopp till er andra.
 
 
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress