Bli frisk från utmattning och hypotyreos, vecka 5
En vecka efter vårt retreat har jag landat i vardagen. Jag trodde inte att meditation skulle vara någon för mig, men just nu passade det helt perfekt. Jag fick ut mycket av detta retreat, så jag har redan planerar att åka igen i februari.
 
Vi började fredagen med ett tre timmar långt yoga och meditationspass för att alla skulle landa efter veckan som varit. det tog en stund för mig att kunna slappna av, men efter dessa timmar så var det som kroppen ställde in sig på lugn och närvaro vilket jag kände hela helgen.

På lördagen fick vi varsitt tarot- (tro jag)kort. Min löd "lättja", Jenny och jag började skratta för det kändes så fel. Jag är inte den som ligger på latsidan. När Petra däremot beskrev kortet så menade hon att det meddelande som gavs till mig var "att bara sitta i stunden och närvara är inte att vara lat". Någon som jag tänker ta till mig av, för det stämmer.     
 
 
Mindfulndess har varit svårt för mig tidigare och jag kände motvilja i början, jag är inte van att "bara sitta" och det gjorde mig nervös. Jag har under många år byggt upp ett försvar i kroppen, jag stängde av allt som kändes dåligt, så nu har jag svårt att läsa av min kropp. Till exempel så har jag just nu väldigt hög tinnitus vilket gör att jag blir ljudkänslig och får lätt huvuvärk. Dock eftersom jag är så duktig på att stänga av så märker jag först när jag får ett migränanfall att något är fel, då får jag felsöka och just nu är det att jag, av ännu oklar anlednig, har oerhört höga ljud i öronen. Jag känner inte av kroppens signaler så bra och därför tror jag verkligen att jag behöver öva mig i att vara närvarande.
 
Inför varje pass under helgen fick vi skriva en intention och inför mitt första pass skrev jag "bli mer tillfreds" vilket jag tycker är just den saken jag fått ut av min retreat helg. Jag blir mer tillfreds av att meditera. Mår så mycket bättre av att få stanna upp låta hela kroppen  inkusive tankeverksamhet varva ner. Känner mig gladare och mer energifylld efter mina meditations och yogapass.  Mitt mål är att varje vecka köra 2 ordentliga pass med yoga + meditation samt om möjligt få in några kortare meditationpass också. Att meditera 10 minuter efter att jag vaknat gav mig en lugnare start på dagen, inte alls samma stressiga känsla som jag tycker mig ha varje morgon annars.
 
 
Vad gäller maten så har det varit svårare denna vecka, jag har haft en del sötsug och inte alls varit sugen på sallad. Jag har kämpat på, inte ätit någon jag inte borde och idag känns det lättare som tur är. Jag är själv förvånad över min beslutsamhet, men jag har lovat mig själv att verkligen ge detta ett försök och då går det inte att fuska. 
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress